28 Kasım 2018 Çarşamba

ÖLÇME DEĞERLENDİRME

ÖLÇME DEĞERLENDİRME


ÖLÇME DEĞERLENDİRME TEMEL BİLGİLER

https://www.youtube.com/watch?v=kfkzXPngD38


ÖLÇME DEĞERLENDİRME İSTATİSTİK

https://www.youtube.com/watch?v=6wouShl3Hdc



27.11.2018 DERS NOTLARIM 

GÜVENLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER


-ŞANS BAŞARISI
Güvenilirliği etkiler, şans başarısı arttıkça güvenilirlik düşer.
Seçenek sayısı (-1) eksiğidir. Şans tesadüftür, hata tesadüftür.

-Testi cevaplayan öğrenci sayısı arttıkça testin güvenirliği artar,
öğrenci sayısı düştükçe testin güvenirliği azalır.

Örn: ÖSYM nin sınavlarına katılım yüksek, güvenirlik de yüksektir.

 -Öğrencilerin teste karşı kaygısı güvenilirliği etkiler.


GÜVENİLİRLİK  BULMA YOLLARI VE YÖNTEMLERİ

1-Test tekrar test yöntemi

2-Paralel testler yöntemi veya eşdeğer testler yöntemi

3-Testi yarılama-Eşdeğer yarılar

4-Kuder Richarderson 20KR ve 21KR formülleri

5-Cranboch & Formülü

6-Planlama objektifliği-Puanlayıcı güvenirliği



1-Test tekrar test yöntemi

1 test, 2 uygulama var.
Alınan puanlar birbirine yakınsa güvenilirlik katsayısında kararlılık vardır.

2-Paralel testler yöntemi veya eşdeğer testler yöntemi

2 test , 1 veya 2 uygulama var.
1.soruda hangi özelliği ölçen soru soruluyorsa diğer testin 1. sorusu aynı özelliği ölçen
test olmalı testler aynı anda verilebilir veya aralıklı verilebilir
-Tek uygulama eşdeğerlilik katsayısıdır.
-İki test uygulanırsa kararlılık katsayısıdır.


3-Testi yarılama-Eşdeğer yarılar

1 test ve 1 uygulama var.

1 uygulamadan sonra sonuçları ikiye bölüyoruz.

1.yol tam ortadan ikiye bölme
2.yol tek sayılılar bir form, çift sayılılar bir form
3.yol rastgele bölme (Randım) bölme eşit sayıda 1 test, 1 test
(sınav yapılmadan bölmeler yapılır)


4-Kuder Richarderson 20KR ve 21KR formülleri

1test, 1 uygulama buradaki katsayı  iç tutarlılık katsayısıdır.
Testin puanlamasına bakıyor 1 ve 0 şeklinde ise
(Çoktan seçmeli ve D/Y testlerine uygulanır.)
Her test doğru ise 1 puan yanlış ise 0

KR20 Formülü:
1 testdeki tek tek madde analizi ve istatistiği üzerinden güvenilirliği
katsayısını verir.

1- Madde güçlüğü (0-1 arasında bir değerdir.)
2- Madde ayırt ediciliği
3- Madde varyansı
4- Madde standart sapması
5- Madde güvenilirliği

* Madde güçlüğü soruya doğru cevap verenler


KR21 Formülü:
- Testin genel istatistiği üzerinden güvenilirliği verir.
- Testin aritmatik ortalaması
- Testin standart sapması

Alt sınırı KR21 -Üst sınırı KR20 verir!
iç tutarlılık

Bir testin 0,70 üzerinde olması ne demektir.
-Bu test güvenilir bir testdir.
-İç tutarlılığı yüksektir.
-Tek boyutlu ve homojendir.

5- Cronbach & formülü:
Test puanlaması dereceli ise Cronbach & formülü ile
hesaplanır.
İlgi - Tutum - Eğilim testleri vb.

Ör: 3'lü test:

a)Hiç sevmem
b)Kararsızım
c)Çok severim


Ör: 5'li teste:
a)Hiç sevmem   b)Severim   c)Kararsızım  d)Sevmem  e)Hiç sevmem



6-Puanlama objektifliği /Puanlayıcı güvenilirliği

Sözlü veya yazılı sınavlar
Sözlüyü, Puanlayıcı sayısı arttırılarak
3 - 5 - 7 şeklinde tek sayılı olmalı
En az 3 kişi okumalı

GEÇERLİLİK                         04.12.2018 DERS NOTLARI

Geçerlilik:
Bir ölçmenin en önemli özelliği geçerliliğidir.
Geçerliliği düşük olan bir ölçme aracını kullanarak elde edilen
ölçümlerin bilimsel olarak kabulünü zorlaştırır.

1. tanım,
Bir ölçme aracının ölçmek istediği özelliği ölçebilme derecesidir.

2.tanım,
Ölçme aracının bilen ile bilmeyeni ayırt edebilme derecesidir.

3.tanım,
Bir ölçme aracının amaca uygunluğudur.

-1 ile +1 arasında k...…….na bir ölçme aracına tamamen geçersiz
veya tamamen geçerli diyemeyiz.

Geçerlilik derecesi sonucunda istatistiki açıdan +1 yakın ve yüksek
olmalı (-) eski yönde bir ölçme aracı geçerlilikte kullanılamaz!

ÖNEM SIRASINA KOYACAK OLURSAK
1.Geçerlilik
2.Güvenilirlik
3.Kullanışlılık

Örnek:
Zeka testi, IQ testi
Zekayı ölçmenin yolu yok!
Bilgi testi ile zekayı ölçtüğünün güçlü kanıtları olmalı!

AMACA UYGUNLUK

Ör: Kilo ölçümü istenirken, boyun ölçülmesi...

Bir ölçme aracı geçerli ise güvenlidir!

Geçerliliği yüksek ise güvenliliği de yüksektir!

Güvenilirlik için ön koşul geçerliliktir!



1 GEÇERLİ-GÜVENİLİR 
          (+)                 (+)

2GÜVENİLİR - GEÇERLİ OLMAYABİLİR   
            (+)                            (-) 

3GEÇERLİ DEĞİL- GÜVENİLİR DEĞİL
              (-)                             (-)

Okullarda genelde 2. ve 3. durum olur


GEÇERLİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 

-Sabit hatalar doğrudan geçerliliği düşürür.
-Sistematik hatalar doğrudan geçerliliği düşürür.
-Tesadüfi doğrudan güvenirliği, dolaylı geçerliliği düşürür.
-Sorularda verilen soruların anlaşılırlığı,
-Sınava verilen uygun süre verilmesi,
-Kopya çekmek geçerliliği düşürür.
-Öğretmenlerin sınavdan önce soruları vermesi
  (Çalışma soruları adı altında)
-Soru sayısı arttıkça güvenilirlik ve geçerlilik artar.
-Ölçülmek istenen konu genişliği yelpazeli olmalı

GEÇERLİLİK TÜRLERİ
-Kapsam geçerliliği
-Bir ölçüte dayalı 
a)Yordama geçerliliği
b)Uyum ve uygunluk geçerliliği
-Yapı geçerliliği
-Görünüş geçerliliği



KAPSAM GEÇERLİLİĞİ:
En önemli ve geçerli türüdür!
Özellikle eğitimde bir ölçme  aracının kapsam geçerliliğine
sahip olması gerekir.

Öğretmen dersi işlemesi, konularını takip etmesi,
eğitim öğretim proğ. uygun olması gerekir.

Ör:
-5 ünite işledi 1. üniteden sordu(geçersiz)
-5 ünite işledi 2. üniteden sordu(geçersiz)
-5 ünite işledi 3. üniteden sordu(geçersiz)
-5 ünite işledi 4. üniteden sordu (geçersiz)
-5 ünite işledi 5. üniteden sordu veya 5 üniteden de sordu (geçersiz)

-Geçerli olabilmesi için konu önemine uygun, kritik konuları içine
almış ise ancak geçerli olur!

-Kapsam geçerliliği için belirtke tablosu olur.

İÇERİK  -  HEDEF  - KAZANIMLAR (arasındaki ilişki tablosu)

BELİRTKE TABLOSU ÖRNEĞİDİR!
















YORDAMA GEÇERLİLİĞİ (TAHMİN-KESTİRME           11.12.2018

Bir ölçme aracının uygulandıktan sonra 1 hafta, 1 ay gibi gelecekteki
gerçek puan aralığını tahmin edebilme gücüdür.

Örnek1 : ALES sınavı lisans üstünü yormada geçerliliği, yeterliliğini gösterir.

Örnek2: A yayın evini testinin sonucu gireceğiniz sınava yakın bir sonuç
veriyorsa buna yordama geçerliliği vardır denir.

UYUM VE UYGUNLUK GEÇERLİLİĞİ
Daha çok yeni bir ölçek geliştirilmek istendiğinde
gerekli olan ölçek türüdür.

Bir zeka testi var       >>>>>>>>   Yeni bir zeka testi
                                                        +1 yönünde
olması gerekir, önceki teste yakın puanlar almak...

YAPI GEÇERLİLİĞİ

Bilim teoriye dayanır. Bazı konularda birden fazla teorik
görüş vardır aynı konuyu açıklamaya çalışan.
Yapı geçerliliği bir ölçme aracının temele aldığı teoriye
göre o teorinin içindeki kümeleri ölçebilmesidir.

Örnek: Kişilik teorisi 2 türdür.
-içe dönüklük
-dışa dönüklük
Bu ölçme aracı bu iki özelliği ölçüyorsa vardır.
Birini ölçüyor diğerini ölçmüyorsa yapı geçerliliği yoktur.

GÖRÜNÜŞ GEÇERLİLİĞİ

Bir ölçme aracının kapağında veya üstünde yazan konu ve
kapsam veya ders ile test deki sorunların uyumlu olup olmadığına
dair geçerlilik.

-En yüzeysel geçerlilik türüdür.
-Uzman görüşlerine veya kanısına dayanarak karar verir
-En az 3 uzman görüşü alınması gerekir.

BİR ÖLÇME ARACINDA KULLANIŞLILIK 

Bir ölçme aracının hazırlanmasının, uygulanmasının ve
puanlanmasının ekonomik oluşudur.

ÖLÇME ARACININ ÖNEM SIRASI
1-GEÇERLİLİK 
2-GÜVENİLİRLİK
3-KULLANIŞLILIK

EĞİTİMDE KULLANILAN TESTLER VE SINIFLAMASI

-Eğitimde Bilişsel alanı ölçen testler
-Eğitimde Duyuşsal alanı ölçen testler 
-Eğitimde Psikomotor alanı ölçen testler


Eğitimde Bilişsel alanı ölçen testler
-SÖZLÜ
-KLASİK YAZILI
-ÇOKTAN SEÇMELİ
-KISA CEVAPLI
-AÇIK UÇLU
-D/Y

Eğitimde Duyuşsal alanı ölçen testler 

-SÖZLÜ
-KLASİK YAZILI
-TUTUM
-MOTİVASYON
-KİŞİLİK TESTLERİ

Eğitimde Psikomotor alanı ölçen testler
-BECERİ TESTLERİ
-PERFORMANS TESTLERİ
-GÖZLEM TESTLERİ

PORTFOLYO TEST ÜÇÜNÜDE ÖLÇER BAŞTAN SONA KADAR...

TEST GELİŞTİRME SÜRECİ                                           18.12.2018

1)Testin amacı belirlenir.
-Tanıma, tanımlama: Öğrencinin önceki bilgisi
-İzleme testi: Derste öğrendikleri
-Düzey belirleme: Başarısını ölçme, tamamını belirleme

2)Testin kapsamı
Testin belirtke tablosu hazırlanır (içerik ve hedef) ilişki tablosu

3)Soru ve madde yazımı
Belirtke tablosundaki kazanımlardan, her kazanımdan en az üç soru 
yazılması gerekiyor.

4)Soruların gözden geçirilmesi
1)Bilimsel açıdan doğruluk (kazanımı doğru temsil)
2)Dil ve anlatıma dikkat edilir.
3)Soru sorma tekniği açısından gözden geçirme 
Ör: Bu soru daha iyi nasıl sorulabilir
4)Kazanımı doğru temsil 
5)Test formunun hazırlanması, yazı karakteri, yönergesi, puntosu 
(yazı büyüklüğü) 
6)Testin uygulanması 
7)Testin puanlanması
8)Test ve madde istatistiği
Test istatistiği
-aritmetik ortalama
-testin standart sapması
-güvenilirliği
Madde istatistiği
-varyans
-madde güvenilirliği
-madde ayırt ediciliği-standart sapma 
-güvenilirliği

EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI 

1) BİLİŞSEL ALAN (BİLGİYİ)
2)DUYUŞSAL ALAN
3)PSİKOMOTOR ALAN

EĞİTİMDE BELLİ BAŞLI SINAV TÜRLERİ VE ÖZELLİKLERİ

1) YAZILI YOKLAMA;
Öğretmenlerin en çok kullandığı sınav türlerinden biridir.
Soru hazırlaması kolaydır.
Bu sınavın diğer isimleri, klasik yazılı yoklama, kompozisyon
türü sınav, essay tipi.
Bu sınav öğrenciye yazılı olarak verilen soruları okuyup
düşünüp uzun uzun cevap verdiği sınav türüdür.
Sorular az cevabı uzun her eğitim seviyesine uygun değildir.

-Şans faktörü yoktur.

-Güvenilirliği düşüktür.
1)soru sayısı azdır.
2)puanlaması subjektiftir.

-Geçerliliği düşüktür.
1-Sonu sayısı azdır. (Kapsam dardır.)
2-Kağıt düzeni, yazı güzelliği, yazma hızı

Kullanışlılığı düşüktür. 
1- Uygulama kullanışlılığı düşüktür.
2- Puanlaması uzun zaman alır.
3- Bu sınavlar üst düzey düşünme becerisini en iyi ölçen sınav türüdür.
Dilde ve yazma becerilerini ölçen


SÖZLÜ








ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER 

Soru kökü ve seçeneklidir.
Öğrenciye yazılı olarak verilir

Soru kökü

Bilişsel alanın alt düzeyini iyi ölçer.
Üst düzey alan analizi kısmen,
Sentezi ölçemez!!!

Şans başarısı vardır.

3-4 sınıflara  (3-3 seçenekli)
4-8 sınıflara (4 seçenekli)
lise ve üzeri (5 seçenekli) olur genellikle

şans başarısı varsa güvenilirlik düşer.
seçenek sayısı -1 şans başarısını düşürür
5 seçenekli TeST de4 yanlış 1 doğru götürür.
4 seçenekli test de 3 yanlış 1 doğru götürür.

Güvenilirliği yüksektir.
-Soru sayısı çok
-Puanlaması objektif
-Kapsamı daha geniş

Geçerliliği yüksektir.


Kullanışlılığı yüksektir.






















DERS NOTLARI VE SORU PAYLAŞIMI ÖNÜMÜZDEKİ GÜNLERDE EKLENECEK, TAKİPTE KALIN... 😉😉😉😉😉 BU ARADA EK KAYNAK BULUN SADECE BANA GUVENMEYİN!!! ALDIĞIM NOTLAR MALUMUNUZ😂😂😂😂

2 yorum:

TİYATRO - SİNEMA

SİNEMA MÜSLÜM son zamanların en beğenilen filmi izlenme rekorları kırmaya devam ediyor... Biletler şimdiden satışta! Cinemaximu...